Vakar Kėdainių rajono savivaldybės tarybos Švietimo ir kultūros komiteto posėdyje buvo ginčijamasi, kuris komiteto narys pirmininkaus posėdžiui.
Ginčo neišsprendė nė rajono meras.
Posėdyje dalyvavo komiteto nariai: Saulius Grinkevičius, Gitana Kaupienė, Steponas Navajauskas, Nijolė Naujokienė, Adelė Štelmokienė ir rajono meras Valentinas Tamulis. Ši posėdžio dalis nebuvo tiesiogiai transliuojama internetu, kaip privaloma pagal savivaldybės tarybos veiklos reglamentą.
Čia publikuojame ir LR Vidaus reikalų ministerijos raštą, kurio turinį skirtingai traktuoja komiteto nariai.
LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJA
DĖL savivaldybės tarybos KOMITETO PIRMININKO SKYRIMO
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija išnagrinėjo Jūsų paklausimą dėl Jūsų savivaldybės tarybos Švietimo komiteto pirmininko keitimo procedūrų.
Pagal kompetenciją teikiame šiuo klausimu Vidaus reikalų ministerijos specialistų nuomonę, kuri negali būti vertinama kaip oficialus įstatymų normų aiškinimas.
Vertinant Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo (toliau – Įstatymas) 14 straipsnio nuostatas, reglamentuojančias savivaldybės tarybos komitetų (išskyrus Kontrolės komiteto) sudarymą ir jų pirmininkų ar pavaduotojų skyrimą, spręstina, kad Įstatymas nustato šias būtinas sąlygas:
siūlymą komitetui skirti komiteto pirmininką ar jo pavaduotoją turi pateikti Įstatyme nustatytas subjektas – meras, o komiteto nariai turi išreikšti savo valią dėl mero pateikto siūlymo skirti komiteto narį komiteto pirmininku ar jo pavaduotoju.
Mero pareiga (o ne diskrecija) pateikti siūlymą komitetui dėl jo pirmininko ar pavaduotojo skyrimo kyla iš Įstatymo 20 straipsnio 2 dalyje nustatytų mero įgaliojimų planuoti savivaldybės tarybos posėdžių veiklą, koordinuoti savivaldybės tarybos komitetų veiklą bei teikti komitetams, išskyrus Kontrolės komitetą, komitetų pirmininkų ir pavaduotojų kandidatūras.
Įstatymo 14 straipsnio 3 dalyje nustatytas atvejis, kada komiteto pirmininkas prieš terminą netenka savo įgaliojimų, t. y. „jeigu komiteto pirmininkas pripažįstamas šiurkščiai pažeidusiu Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačiųjų interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymą arba neatitinkančiu šiame įstatyme nustatytų nepriekaištingos reputacijos reikalavimų“ (redakcija, galiojusi iki 2021 m. sausio 1 d.).
Ši Įstatymo 14 straipsnio 3 dalies nuostata imperatyviai nustatė pareigą merui dėl Įstatyme įvardytų aplinkybių inicijuoti komiteto pirmininko pakeitimą kitu komiteto nariu, tačiau manome, kad tiek galiojęs iki 2021 m. sausio 1 d., tiek šiuo metu galiojantis teisinis reguliavimas neturėtų suponuoti nuostatos, kad per visą savivaldybės tarybos kadenciją kitais nei šis pagrindais negalima pakeisti komiteto pirmininko (juk, pvz., komiteto pirmininkas gali pats atsisakyti šių pareigų ar komiteto nariai gali manyti esant tinkamesnę kitą pirmininko kandidatūrą ir pan.), tačiau visais atvejais turi būti laikomasi Įstatyme nustatytų komiteto pirmininko ar jo pavaduotojo skyrimo procedūrų.
Įstatymo 14 straipsnio 2 dalies nuostata, kad komitetų darbo tvarka nustatoma reglamente, suteikia teisę pačiai savivaldybės tarybai nusistatyti, kaip gali būti veikiama, siekiant užtikrinti sklandžią ir efektyvią komitetų veiklą, tačiau šis reglamentavimas negali pakeisti (išplėsti ar susiaurinti) Įstatymo nuostatų, juolab nustatyti naujų materialinės teisės normų.
Pažymime, kad Įstatyme nėra numatyta galimybė pačiam komitetui komiteto narį skirti laikinuoju komiteto pirmininku.
Įvertinę Jūsų rašte pateiktą informaciją, manome, kad Kėdainių rajono savivaldybės tarybos Švietimo komiteto narių veiksmai (sprendimai) siekiant pakeisti komiteto pirmininką buvo atlikti nesilaikant Įstatyme nustatytos komiteto pirmininko skyrimo procedūros, todėl negali būti vertinami kaip tinkamai išreikšta komiteto iniciatyva.
Taip pat manome, kad, nesant mero siūlymo dėl komiteto pirmininko kandidatūros, spręsti dėl kito šio komiteto nario skyrimo Švietimo komiteto pirmininku šis komitetas neturi teisinio pagrindo.
Vidaus reikalų viceministrė Sigita Ščajevienė